
- شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴
اصول سئو چیست؟ آشنایی با اصول seo
معنی کلمه سئو، بهینهسازی وبسایتها برای موتورهای جستوجو است اما در سالهای اخیر هدف نهایی سئو بهینهسازی سایت و محتوا برای هدف کاربر بوده است و گوگل و موتورهای جستوجوی دیگر سایتهایی را در رتبههای اول قرار میدهند که برای کاربر مفید باشند. با درک هدف کاربر، میتوانید با رعایت اصول seo به کراولرهای گوگل نشان دهید که سایتتان برای چه کاربرانی مناسب است و با سرچ کدام کلمات کلیدی باید در رتبههای اول نمایش داده شود. در این محتوا از وبلاگ تخصصی سایت مجتمع فنی تهران، به آموزش اصول seo میپردازیم.
۱- اصل تحقیق کلمات کلیدی
هرکسی که بخواهد سئو را آموزش دهد، تحقیق کلمات کلیدی را یکی از دو اصل اساسی سئو معرفی میکند. کاربران تمام جستوجوهای خود در گوگل را با برخی از کلمات کلیدی انجام میدهند و با استفاده از این کلمات اطلاعات مرتبط با نیازشان را پیدا میکنند. اگر میخواهید تا این کاربران بیزینس شما را پیدا کنند، باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید تا کاربران به سمت شما هدایت شوند. این که چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید، به عوامل مختلفی بستگی دارد.
این کار به سادگی انجام نمیشود و تنها پس از ایجاد پرسونا و شناخت دقیق مشتری و کاربران انجام میپذیرد. برای تحقیق کلمات کلیدی ابتدا باید مشتری و کاربر هدف را بشناسید، زبان مورد استفاده هنگام سرچ را تعیین کنید، محصولات و مشکلات برندهای رقیب را بررسی کنید و در نهایت به یک لیست احتمالی برسید تا بتوانید آن لیست را به کلمات کلیدی اصلی یک محتوا تبدیل سازید. شما میتوانید عوامل زیر را هنگام تحقیق کلمات کلیدی برای رعایت اصول seo در محتوا بررسی کنید:
- میزان جستوجوی کلمه؛
- مرتبط بودن کلمه با هدف، خدمات و محصولات برند؛
- رقابت بین کلمات کلیدی خاص و پرتکرار.
۲- اصول seo داخلی وبسایت
اصول seo به دو دسته سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم میشود. سئو داخلی با استفاده از محتوا، تگهای سایت، عناوین، لینکها و مارکآپها انجام میشود. با سئو داخلی میتوانید با قرار دادن کلمات کلیدی در بخشهایی خاص، بهینهسازی عناوین و توضیحات متا و قرار دادن توضیحات جایگزین عکسها، به گوگل نشان دهید که سایتتان مناسب کاربران طراحی شده است و برای قرار گرفتن در ردههای اول مناسب است.
عوامل زیر را باید در سئو داخلی وبسایت در نظر بگیرید:
- بهینهسازی تگ عنوان سایت؛ تگ عنوان همان چیزی است که کاربر در صفحه نتایج گوگل میبیند و روی آن کلیک میکند. دقت کنید که این تگ با عنوان داخل صفحه متفاوت است و باید کاربر را به ورود به سایت ترغیب کند.
- نوشتن توضیحات متا مناسب؛ توضیحات متا داخل محتوا و صفحه سایت دیده نمیشوند و بخشی از تگهای html هستند که در سرچ گوگل و پایین تگ عنوان به نمایش در میآیند. این توضیحات معمولا شرحی از محتوای صفحه هستند و باید کاربر را به کلیک روی لینک سایت هدایت کنند.
- توجه به محتوای سایت و نوشتن یک محتوای کاربر پسند؛ گوگل اهمیت زیادی به محتوای سایت میدهد و با گذشت زمان این اهمیت بیشتر هم میشود. محتوای سایتتان باید منحصر به فرد باشد و به گونهای نوشته شود که نیاز کاربر را به طور کامل رفع کند. نوشتن محتواهای تکراری، کپی شده و بیکیفیت در حجم بالا دیگر از اصول seo نیستند.
- تعیین متن جایگزین تصاویر؛ تصاویر سایت گاهی اوقات ممکن است برای کاربران به نمایش درنیاید یا از سمت سرور با مشکل مواجه شوند، در نتیجه باید متنی به عنوان جایگزین تصاویر بنویسید تا هم به کاربر کمک کنید و هم به گوگل نشان دهید که سایتتان برای رفع نیاز کاربران بهینه شده است.
- استفاده از مارکآپ؛ شما میتوانید با استفاده از ابزارهایی مانند اسکیما و مارکآپهای موجود در آن، نحوه نمایش سایتتان را متمایز از بقیه سایتها کنید و از همین طریق به رتبههای اول گوگل برسید.
۳- لینکسازی استراتژیک
یکی از اصلیترین اصول seo، لینکسازی داخلی و خارجی است که به گوگل در درک صفحات مختلف مانند صفحه اصلی و لندینگها کمک کرده و باعث بالاتر رفتن اعتبار سایت میشوند. لینکسازی داخلی باید به گونهای انجام شود که کاربر بتوانید از یک صفحه سایت، به راحتی به صفحههای مختلف سایت دسترسی داشته باشد. همچنین این موضوع به گوگل هم در پیدا کردن صفحات کمک کرده و در نتیجه باعث رتبهبندی بهتر سایت میشود.
از طرف دیگر لینکسازی خارجی که به صفحات و سایتهای معتبر انجام شود، باعث بالاتر رفتن اعتبار سایت میشود اما باید براساس اصول seo انجام شود. در یک دوره آموزش سئو جامع و مناسب میتوانید اصول لینکسازی را یاد بگیرید و با همین کار ساده میزان سرچ و کلیک سایتتان را چند برابر کنید.
۴- اصول سئو فنی و تکنیکال
شما میتوانید هر چیزی را که تا الان آموزش دادیم در یک طرف در نظر بگیرید و سئو تکنیکال را در یک طرف دیگر. در واقع سئو فنی همان بخشی است که متخصص سئو برعهده میگیرد و بیشترین تمرکز را روی این بخش میگذارد. هرچه سایت بزرگتر باشد، سئو فنی آن هم پیچیدهتر میشود و خود این بخش از سئو هم دارای اصول مختلفی است که تنها با رعایت آنها میتوانید سایتتان را واقعا بهینه کنید.
اگر میخواهید یک سایت را بهینه کنید، ابتدا تجربه کاربری آن را بهبود ببخشید. تجربه کاربری نقشی اساسی در سئوی سایت دارد و قسمتی از اصول seo فنی سایت به شمار میرود. هر زمانی که کاربری وارد سایتتان میشود، هدف شما این است که کاربر با سایت تعامل برقرار کرده و تجربه مثبتی از سایت به دست آورد.
اگر کاربران سایت شما را مفید قلمداد کنند، زمان بیشتری داخل آن میمانند و با بخشهای مختلف آن تعامل بیشتری برقرار میکنند. یکی از دادهها در میان انبوه اطلاعات که گوگل برای رتبهبندی سایتها از آن استفاده میکند، همین تجربه کاربری است. عوامل مختلفی از اصول seo تکنیکال به شمار میروند که در بهبود تجربه کاربری هم نقش دارند، در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
بهبود سرعت سایت در دستگاههای مختلف
سرعت سایتتان را روی دسکتاپ و موبایل افزایش دهید. طبق تحقیقات کاربران سایتی را که برای لود کردن محتوا بیشتر از سهثانیه زمان نیاز داشته باشد، به سرعت ترک میکنند. گوگل از سال ۲۰۱۰ سرعت لود شدن وبسایت را به طور رسمی به یکی از عوامل رتبهبندی سایتها و اصول seo اضافه کرده است و سایتی که محتوای آن سریعتر لود شود، از نظر گوگل در رتبه بالاتری قرار میگیرد. طراحی بهینه سایت و استفاده از تصاویر با کیفیت ولی کمحجم به افزایش سرعت سایت کمک میکنند. با استفاده از ابزار PageSpeed Insights گوگل، میتوانید سرعت بارگذاری سایتتان را متوجه شوید.
بهینهسازی سایت برای موبایل
چه وبسایتتان ترافیک بالایی از سوی کاربران موبایلی داشته باشد و چه نه، بهتر است تا آن را برای موبایل بهینه کنید تا رتبه بهتری بگیرید. هرچند در حال حاضر ترافیک بسیاری از سایتها از سوی موبایلها ایجاد میشود و نقش دسکتاپها به خصوص در سایتهای عمومی، کمتر از سالهای گذشته شده است. در نتیجه موبایلپسند بودن وبسایتتان از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر سایتتان در موبایل ریسپانسیو نباشد، کاربر آن را ترک خواهد کرد.
بررسی پاسخهای Header سایت
قطعا تا به حال پیش آمده است که وارد صفحهای از سایت شوید و خطای ۴۰۴ دریافت کنید. این خطا به دلیل header response آن صفحه است که به دلیل مشکلات فنی، کد ۴۰۴ را به گوگل برمیگرداند. شما باید با ابزارهایی مانند Server Header Checker، پاسخ هدرهای صفحات خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمام صفحات پاسخ ۲۰۰ به گوگل میدهند. خطای ۴۰۴ میتواند باعث شود تا گوگل تمام محتوای آن صفحه را غیرمفید و غیر قابل دسترس تلقی کند و در نتیجه آن را از لیست نتایج بیرون آورد.
محتواهای کپی را حذف کنید
محتوای یونیک و مفید در حال حاضر از مهمترین اصول seo است. اهمیت محتواهای مفید و کاربر پسند روزبهروز در گوگل بیشتر میشوند و گوگل اعتبار بسیار کمتری به محتواهای کپی شده از سایتهای دیگر میدهد. هنگامی که حتی در صفحات سایت خودتان از محتواهای مشابه و کپی استفاده میکنید، گوگل اعتبار لینک را بین آن صفحات تقسیم میکند و در نتیجه هیچ یک از صفحات سایتتان نمیتواند به رتبههای اول برسد. برای بررسی اعتبار لینکها و محتواهای سایت میتوانید از ابزارهایی مانند Moz Analysis استفاده کنید.
جمعبندی
اصول seo تمام چیزهایی را شامل میشود که برای بهینهسازی وبسایت خود نیاز دارید. به طور کلی سئو به دو بخش سئو محتوا و سئو فنی تقسیمبندی میشود که هر کدام تاثیرات خاص خودشان را روی رتبه سایتتان اعمال میکنند. شما هم باید یک محتوای مناسب و مفید برای رفع نیاز کاربر بنویسید و هم آن محتوا را برای کراولرهای گوگل بهینه کنید.
کاربر میخواهد تا با یک سرچ، به پاسخ خودش برسد و اگر سایت شما بتواند او را در کمترین زمان و بهینهترین حالت به جواب برساند، توسط گوگل امتیاز بالایی دریافت میکند. با این حال این تنها بخش ماجرا نیست و بخش فنی سایتتان هم باید مطابق با اصول seo باشد تا در نهایت گوگل سایت شما را در رتبههای اول قرار دهد.
سوالات متداول
در بخش پایانی مقاله به سوالات احتمالی شما عزیزان در خصوص اصول سئو پاسخ خواهیم داد.
مهمترین اصول seo کدامند؟
محتوای مناسب، استفاده مناسب و صحیح از کلمات کلیدی، بهبود تجربه کاربری، لینکسازی استراتژیک و بهبود بخش فنی سایت.
آیا امنیت سایت از اصول seo محسوب میشود؟
بله؛ امنیت بالا برای بهینهسازی سایت ضروری است.